Friday 26 December 2014

Banjir Menutup Tirai 2014

Assalamualaikum w.b.t..

Ujian banjir besar di negeri Pantai Timur menutup tirai 2014. Ujian yang dikirimkan oleh Allah SWT untuk menguji keteguhan iman hambaNya dan juga peringatan kepada mereka yang lain. Gambar ni semua dikirimkan ke whatsapp aku. Kepada pemilik gambar mohon share ye. Menurut kawan aku gambar ni diperoleh daripada mak kawan kakaknya yang mana aku yakin gambir ni diambil sebelum semuanya tenggelam. Dia hantar kat aku dengan 'caption', "..... tengok sekolah kau dulu, dah nak tenggelam.."

MRSM Kuala Krai

MRSM Kuala Krai

MRSM Kuala Krai

MRSM Kuala Krai

Aku rasa ni pun bandar Kuala Krai

Pasar Besar Kuala Krai- Tempat lepak suatu ketika dahulu

Rasanya yang ni SMK Manik Urai, Kuala Krai

Sungai Terengganu- Water Front Kuala Berang. Gambar yang dikirimkan oleh sepupu aku.

Gambar terkini semalam jalan berhadapan SK Tengku Ampuan Intan, Kuala Berang. Air dah beransur surut.

SK Tengku Ampuan Intan Kuala Berang, Trg

Jambatan di Kelantan

Alhamdulillah kawasan rumah aku tidaklah banjir, cuma kawasan2 berhampiran contohnya jalan Kuala Berang-Kuala Terengganu banyak yang dinaiki air, mereka yang berulang-alik ke tempat kerja terpaksa menggunakan jalan yang jauh. Di Terngganu kawasan yang teruk terjejas adalah Kemaman dan seperti yang kita sedia maklum kawasan yang paling teruk terjejas banjir tahun ini adalah Kelantan. Semalam sempat whatsapp kawan aku yang tinggal di kawasan Pengkalan Chepa. Katanya kampung dia pun dah banjir, hampir seluruh Kota Bharu terjejas dan sekarang merekapun perlu berjaga-jaga, air naik dengan laju. Sistem semua dah 'corrupted', bekalan elektrik semua dah terputus.

Hati terasa sebak seketika ketika membaca luahan mereka yang terperangkap dalam banjir yang mana akses bantuan ke kawasan tersebut sukar untuk ditembusi sekarang ekoran angin kencang dan terputusnya jalan darat. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Apa2 pun kita doakan semoga keadaan ini beransur pulih dan bantuan yang sewajarnya dapat dihulurkan dengan segera.

Dengan terjadinya banjir seumpama ini, mungkin pihak yang berwajib perlu membuka mata untuk merangka plan banjir yang lebih efektif supaya jika keadaan yang sama berulang mangsa2 banjir tidaklah hilang punca untuk meneruskan survival hidup.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…" (Al-Baqarah: 286)

Semoga kita dibawah perlindunganNya sentiasa.. Amiinn...v.v
#prayforpantaitimur
#prayforMalaysia

notakaki: Gambar2 diatas bukanlah hak milik penulis.

7 comments:

  1. memang kita diuji sungguh kali ini. in sha alah ada sesuatu yang allah nak bagi untuk kita :)

    ReplyDelete
  2. Bersama2lah kita terus berdoa agar sentiasa dikurniakan ketabahan serta perlindungan sebaiknya buat semua mangsa banjir... aamiin..

    ReplyDelete
  3. bertabahlah semua mangsa banjir dan keluarga

    ReplyDelete
  4. Masya Allah, banjir kali ini amat luar biasa teruknya. Semoga mangsa-mangsa banjir ditabahkan hati dalam menghadapi bencana yang besar sebegini.

    ReplyDelete
  5. ini semua ujian Pencipta kepada hambaNya.. pasti ada hikmah
    p/s : klik2 marigold sini

    ReplyDelete
  6. smoga segalanya selamat. amiin...

    ReplyDelete