Assalamualaikum w.b.t..
Al-kisahnya minggu lepas aku beli Al-Quran kat satu page kat facebook, nama Al-Quran tu Al-Mumayyaz. Apa yang menariknya Al-Quaran Al-Mumayyaz ni dia ada translation by word yakni sangat memudahkan untuk kita memahami disamping itu ia juga dilengkapi dengan tajwid. Sebenarnya dah lama juga cari, tapi tak jumpa di kedai-kedai buku biasa. Lastly aku decide nak beli online je. Cari punya cari jumpalah kat satu page di facebook ni harganya lagi murah daripada penjual2 online yang lain yang aku jumpa. Kebetulan pula ada sepupu aku ni pun berminat, jadi aku beli 2 naskah bersaiz A5 dapatlah RM100 termasuk pos.
Gambar: Google |
Mungkin ramai je yang ada Quran ni.. Cuma tak tahulah kenapa susah nak jumpa kalau cari kat kedai-kedai buku. Aku sebenarnya jenis yang jarang beli2 online ni. Kalau tak ada sangat baru beli online. Kalau jenis retailer yang memang cekap dan totally run dia punya online bisnes mungkin tak jadi masalah sebab tu dah jadi sebahagian kerja dia, customer confirm order, esoknya terus pergi pos then bagi tracking number kat customer. Masalah aku bila deal dengan penjual tu, mula2 macam nak tak nak layan, tapi aku sedapkan juga hati ni. Satu perenggan kita tanya, sepatah dia jawab. Seems like not a serious seller. Tapi nak murah punya pasal aku proceed jugak dengan bayaran. Lagipun aku dah niatkan nak hadiahkan pada sepupu aku satu naskah tu.
Bila dah bank in duit aku hantar bukti pembayaran dan details postage melalui wassap. Dua blue tick kelihatan tapi tidak dibalas. Tidak dimaklumkan pun bila akan dipos dan sebagainya. Pelik juga aku.. Biasa kalau beli apa2 barang online tak pernah lagi dapat seller macam ni. Kemudian esok paginya aku wassap lagi sekali tanya bila barang akan dipos dan nanti minta dia bagi tracking number sebab alamat penghantaran walaupun letak nama aku tapi di alamatkan kepada sepupu aku. Juga tidak dibalas. Dua jam kemudian aku menghantar "?" barulah dibalas, "ok puan." Pukul satu lebih barulah dapat the tracking number.
Ok, dalam situasi ni bukanlah kita tak boleh sabar. Cuma jika barang tersebut tidak dapat di pos sehari selepas pembayaran, adalah baik jika di maklumkan pada customer. Kita pun faham kadang2 ada juga peniaga yang hanya membuat pengeposan dua atau tiga kali seminggu. Juga susah bagi peniaga yang mempunyai kedai dan pada masa yang sama menjalankan perniagaan online, tambah pula tak cukup staff/runner. Bagi aku dari segi skill melayan pelanggan sangat kurang memuaskan. But seriously, kalau dapat seller yang macam ni lagi aku dah memang tak kan repeat order. Layan customer acuh tak acuh. It is a pleasure if you can tell your customer your are busy right now and you will inform once the parcel has been posted.
Sebenarnya aku pun dalam perancangan untuk buat bundle novel online shop sebab novel aku dah tak cukup ruang nak simpan. Maybe soon.. Huhu.. ;p
saya pun suka beli on line sekarang.
ReplyDelete