Showing posts with label Pengalaman. Show all posts
Showing posts with label Pengalaman. Show all posts

Sunday, 3 April 2016

AWAS!! Hati-Hati Dengan Tawaran Kad Sim Percuma!

Assalamualaikum w.b.t..

AWAS!! Hati-Hati Dengan Tawaran Kad Sim Percuma!

Sekadar perkongsian di hujung minggu. Kisahnya bermula 4 tahun lepas, 2012...
Waktu tu aku masih bergelar pelajar dalam semester 5. Entah, mungkin itu tahun yang kurang baik untuk aku. Macam-macam benda yang jadi tahun tu, mungkin sebab tu aku tak boleh nak lupa. Aku tahu, ujian yang tak seberapa tu sebab Tuhan masih sayang kat aku. Dan salah satunya masalah yang timbul daripada semua-semua masalah tu adalah DITIPU EJEN TELCO. Sehari sebelum tu, aku menerima bil broadband Celcom tertunggak dua bulan, RM 200 lebih. Actually masa tu broadband aku dah di block. Bulan tu serius aku sangat short duit. Duit banyak habis beli ubat alergi aku yang sangat teruk. 
Satu hari ejen Umobile datang berhampiran kampus kami. Menerangkan plan internet yang dorang tawarkan dan memberi sim card percuma. Walaupun sebelum tu dah banyak kali jumpa dengan ejen2 sim free macam ni, tapi entahlah kali ni aku rasa tertarik. Mungkin sebab waktu tu dia tidak hanya menawarkan panggilan percuma tapi juga internet percuma untuk sekian2 kouta (tak ingat berapa kuotanya). Untuk register kami perlu memberi salinan IC. Member2 aku yang lain pun ramai gak yang ambik. Tambah lagi tu plan prepaid katanya, lepas habis free call dan data internet percuma terpulanglah pada kita mahu topup atau tak. Maka tak rugi pun.
Balik rumah sewa aku cuma bukak sekali je, tupun bukak dalam handphone torchlight Nokia. Masa tu aku belum guna smartphone, walaupun orang lain dah start beli smartphone harga ribu-ribu. Tujuannya aku nak tengok coverage, ok ke tak. Maklumlah waktu tu Umobile tak well-known lagi. Coverage ok, tapi belum berhasrat nak tukar nombor ke dalam satu-satunya telefon yang aku ada. Maka sim tu pun tersimpan kemas dalam dompet aku.
Sebulan lebih lepas tu, cousin aku call.. Dia tanya, aku sekarang guna Umobile ke? Pasal ada bil Umobile sampai kat rumah.. Aku dah macam.. Hah??! Aku memang ada satu nombor Umobile tapi tu nombor prepaid, macam mana boleh sampai bil.. Lagipun nombor tu pun aku tak guna. Maka, tahulah yang aku (kami) sudah di tipu. Aku inform pada member yang lain. Dorang ada jugak yang sampai bil kat rumah.
Aku call Umobile care line untuk kepastian. Nombor yang aku dapat  tu memang di daftar sebagai plan postpaid. Bengang giler masa tu.. Tapi marah2 pun tade guna jugak. Terus esoknya lepas kelas kitorang ke Umobile Center di Berjaya Times Square KL. Lepas explain pada staff  Umobile kat situ konklusinya nak tak nak kami kena bayar gak.. Kalau tak nama akan di blacklist. Ataupun another option pergi buat report polis. Tapi kalau report pun dorang tak takut, yela kalau report pun apa yang boleh buat.. Lagipun kami bukannya kenal ejen mereka yang menipu tu. Aku mengambil keputusan untuk bayar. Tutup kes!
Mac 2016
Minggu lepas aku cuti, pulang ke kampung. Pada pagi Ahad yang penuh bahagia dan gembira tu aku keluar ke Kuala Terengganu dengan kakak. Tujuan utama nak hantar phone kakak aku kat kedai, speaker phonenya rosak. Dan terus singgah ke Celcom Center untuk tukar microsim dan untuk aktifkan plan Celcom First Gold. Yang ni aku sendiri yang decide untuk tukar dari plan prepaid ke postpaid pasal bulan2 banyak berhabis untuk topup. Kelebihan plan Celcom First Gold ni korang boleh check di website Celcom. Malaslah jadi free promoter nak promote lebih2.. -,-
Then masa nak register untuk plan ni akak kat kaunter tu cakap I/C aku tak lepas.. Pasal sangkut kat Umobile. Ada bil tertunggak dari tahun 2012. Me like... Whaaaatttt???! How come.. dulu saya dah bayar.. Akak tu suggest kat aku untuk pergi check dan clearkan dulu dengan Umobile then baru dorang boleh proceed untuk registration.  Ok.. Pengalaman lama berulang kembali. Pegi kat Umobile Kuala Terengganu. Bukan center pun, kat Pantai Timur Umobile Center cuma ada kat Kuantan dengan Kota Bharu sahaja, that's why mungkin ramai yang tak guna Umobile kat Terengganu. Yela.. Kalau apa2 nak kena pergi center jauh koottt... Ok, berbalik pada cerita. Pergi check kat Umobile tu dia cakap aku ada tunggakkan RM 69.30 tahun 2012. Aku cakap kat dia dulu aku dah bayar, macam mana boleh ada bil lagi. Katanya dorang tak tahu dan perlu call care line ataupun pergi ke center. Kat sini tak boleh check pasal sini bukan center. Ok, bagi saya Umobile Care Line punya number. Dah call tu, pom pang pom pang cerita balik kat dia, konklusinya tetap sama.. "Kalau cik nak clear kan nama cik, cik tetap kena bayar.." "walaupun saya tak guna..?" "Yup.."
Katanya bil RM 69.30 tu bil dalam tempoh first payment RM 50++ tu ke tempoh aku deactivated nombor. But how come I didn't know anything about it?? Masa tu dah nak dekat tengah hari, memang panas maklumlah fenomena ekuinoks sekarang ni.. Tapi bagi aku bukan setakat panas kat luar, tapi juga berapi-api kat dalam. Kalau aku ni seekor naga, dah keluar api dah dari mulut ni haa.. Paling tak pun kalau aku ni superwoman aku dah fire dah dengan mata laser aku ni. Tapi Alhamdulillah.. Aku masih manusia biasa, manusia yang masih boleh bersabar walaupun dah menggigil satu badan, muka dah merah tak yah cakap la. Kakak aku pun tak berani nak cakap lebih2. Sebab dia tau aku kalau mengamuk macam mana. =,=
Dan-dan dah nak bayar amount RM 69.30 tu tak boleh bayar kat situ.. Kena pergi center gak. Kejadahnya kalau dari KT aku nak travel ke Kuantan or KB semata-mata cuma nak bayar bil. Terpaksalah pulang sehari awal ke KL.. Aissyyeehh..  
Apa-apa pun sekarang ni dah clear semua.. Dah ambik pun release letter.. So nasihat aku kat sini lebih2 kepada student2 tangan tu jangan gatai2 pi ambik apa sahaja sim free yang orang bagi, tak kiralah Umobile, Celcom, Digi, Tunetalk etc. Lebih2 lagi kat tepi2 kaki lima, jalan mahupun jejantas.. Dorang sendiripun kadang2 dorang tak tahu pun apa yang dorang duk promote tu.. -.-
Bangla pun dah pandai marah2, "Dahlah! Saya sudah tiga kali ambik. tiga kali ambik, tiga2 tada guna.." Haha..  


Wednesday, 31 December 2014

Review 2014

Assalamualaikum w.b.t..

Hari terakhir 2014 sebelum kita masuk ke tahun baru 2015. 2014 terasa sangat pendek dan cepat berlalu. Betul! Jadi untuk entri kali ini aku nak abadikan sedikit pengalaman dilalui sepanjang 2014. Checkitout!

Januari 2014- Masa ni masih kalut nak decide nak buat intern kat mana. Masa ni pun masih kalut touch up FYP untuk final presentation dan hantar full report. Apa yang aku ingat aku buat semua tu cuma mengambil masa 3 minggu. Memang nak kena tunggu 'adrenaline rush' dulu baru semua boleh setel. Sebab tu sampai sekarang masih berfikir-fikir lagi, bila nak sambung belajar lagi ni, sebab aku ni jenis rajin yang bermusim. >,<
Setel!
Februari 2014- Start intern di NIOSH Bangi. Kat sini banyak benda yang aku belajar (walaupun sebenarnya tak de la banyak sangat), tapi yang paling best banyak kali dapat jalan-jalan. Semasa intern ni juga aku dapat pergi tempat dimana kalau untuk saja2 aku rasa memang takkan pergi contohnya banyak masuk ke kawasan Felda dan kilang sawit. Minggu kedua intern dah dapat ikut dorang pergi buat 'medical surveillance' di Lafarge Pantai Remis dan Simpang Pulai, Perak. Ini adalah pengalaman pertama tengok macam mana 'medical surveillance' di jalankan. Untuk entri pasal intern adalah sikit2 aku update lepas tu macam bosan je. Hmm..
Spirometry. Hembus bang jangan tak hembus!
Mac 2014- Aku tak ingat sangat apakah perkara penting yang berlaku pada bulan Mac tahun ni, kecuali satu; 17 Mac iaitu hari lahir aku. Hehe.. Oh! dan juga peristiwa yang menggemparkan Malaysia dan juga dunia iaitu kehilangan pesawat MAS MH370 yang sampai sekarang tak jumpa. v.v #prayforMH370
Felda Residence Sungai Klah, Sungkai, Perak
Felda Residence Sungai Klah, Sungkai Perak
April 2014- Masa ni aku harap cepat2 lah bulan 5 sebab dah tak sabar nak habiskan intern dan balik rumah, dah satu sem tak balik. Ini adalah tempoh yang paling lama aku tak balik (setakat ni la). Masa ni aku fikir, tak bestnya kerja mungkin sebab masa tu tak de gaji. Tengok.. betapa tak ikhlasnya kan.

Mei 2014- Yeay... Akhirnya 'unofficially graduate'. Rongga pernafasan terasa lancar, udara kebebasan mula dapat dirasai. Badanpun terasa ringan, terawang-awang. Kemudian call mak, "mak, meh sini ambik kita kat sini. Barang banyak tak larat nak angkut sorang." Ketahuilah anda, disaat tiada orang lain disisi anda, ibu akan sentiasa ada untuk anda. 
Lepak ngan member sambil pekena ais krim susu kambing. Abang macho (la sangat) kat tengah tu belanja. Haha.. :p Taman Tamadun Islam, Terengganu
Jun 2014- Anak sepupu yang sebaya aku khawin. Siap pesan, "weh nanti aku khawin, mu kena balik." Adakah jika aku boikot majlis dia dulu, majlis aku juga akan diboikot nanti (yang entah bila)? Jadi balik tu aku tolong orang buat persiapan khawin. Nasib baik orang kampung aku tak ada (kot) yang 'kepochi' yang suka tanya "yang ni bila lagi?", sebaliknya pulak adalah, seperti sepupu aku, "kerja dulu, tak payah nak khawin awal2 sangat." Haha. Ok. :3 Lepas majlis belah perempuan kat Terengganu, kita pi Kedah bagi majlis bertandang belah lelaki.
Sama cantik sama padan. Nak duk tengah boleh? Eh.
Julai 2014- Tahun kedua aku berpuasa penuh kat rumah. Heaven ok. Tahun sebelumnya kebetulan cuti sem panjang. Dan tahun ni pun berpeluang lagi puasa penuh kat rumah, dan aku rasa ini adalah Ramadhan yang terakhir aku berpuasa penuh dirumah, yang mana mungkin lepas ni peluang seperti ni dah tak ada. ...........................................
Taman di dalam Muzium Negeri Terengganu. Bulan puasa pi lawat muzium, lelahlah jawabnye.
Sekali lagi negara digemparkan dengan peristiwa pesawat MAS MH17 di tembak jatuh di sempadan Ukraine-Russia. Memula tahu kawan aku wassap, tapi malam tu dah tidur. Then, bagun sahur esoknya adik aku cakap Kapal Terbang Malaysia terhempas. Buka TV, Ya Allah.. rupanya betul. Menggeletar rasa badan, lepas sahur sampai ke pagi aku tak tidur. 

Ogos 2014- Selamat Hari Raya Aidilfitri.. Maaf Zahir dan Batin. Pun raya sebulan dirumah. Anak2 buah mintak duit raya dan pandang aku dengan muka seposen. Kalau nak seposen tu adalah, tapi budak2 sekarang mana pandang duit seposen. Kita masa kecik dulu duit raya pun dapat dua posen, lima posen je, dapat seringgit pun rasa macam dapat sepuluh ringgit. Lepas raya timbul kesedaran aku harus cari kerja, sampai bila nak tanam anggur yang tak de pokok apatah lagi buah, kan? Terima kasih kepada anak2 buah kerana menyedarkan aku betapa sengkeknya aku sampai nak hulur duit raya kat dorangpun tak lepas. Maka itu, mulalah aku apply mana-mana jawatan kosong dalam Jobstreet.
Hari Raya Aidilfitri 2014. Posing dipagi raya. Abang dan adik.
September 2014- Hantar adik aku sambung belajar ke UIAM Gombak. Kemudian sehari lepas hantar adik terpaksa turun ke KL lagi sekali untuk menghadiri temuduga (tetiba dapat call). Rezeki pertengahan September bila dapat call daripada KPJ Ampang Puteri aku terpilih mengisi jawatan kosong yang ditawarkan. Gembira? Mesti. Sedih? pun ada juga. Takut, risau semua ada. Sampai baru minggu pertama kerja aku rasa macam nak berhenti dan sambung tanam anggur kat rumah. Heh. Homesick habes!

Majlis Konvokesyen. Ini aku tak pernah update. Bukan tak nak update. Tapi tak ambil gambar sangat. Jubah konvo tu merimaskan. Tak heranlah kawan sepupu aku cakap, "Wa, aku tengok kau dah macam lebah." Seriously.... Jubah tu besar gedabak. T.T Worse ok aku punya jubah konvo sebab masa pegi ambil jubah tu saiz tu je yang paling kecil yang tinggal.
Majlis Konvokesyen
Oktober 2014- Sebulan melalui kehidupan sebagai orang yang bekerjaya (la sangat). Best? tiada kata2 yang dapat digambarkan. Yang pasti setiap hujung bulan memang best, sebab gaji masuk.

November 2014- Dapat panggilan temuduga PKP daripada SPA, tapi malangnya..."Dukacita dimaklumkan anda gagal dalam urusan ini." Tak pelah, tak ada rezeki disitu.

Disember 2014- Banjir. Alhamdulillah kampung aku tak le banjir tapi banjir tahun ni memang dasyat kan. #prayformangsabanjir

Jangan lupa klik ye..
Selamat tinggal 2014.. Thanks for all the lesson, experience and everything. :) Esok cutikan? Selamat bercuti, berehat dan selamat tahun baru 2015.