Thursday 24 July 2014

Sukan Komanwel

Assalamualaikum w.b.t..


Sukan Komanwel merupakan sukan yang diadakan setiap empat tahun yang melibatkan negara-negara komanwel. Negara-negara komanwel adalah negara-negara yang pernah berada dalam taklukan pihak British dan lahir pada Persidangan Emparial pada akhir tahun 1920-an. Selepas negara-negara jajahan British mencapai kemerdekaan, komanwel telah ditubuhkan untuk menyatukan negara-negara bekas jajahan British ini. Kesemua ahli komanwel terdiri daripada 53 buah negara dan beribu pejabat di London, United Kingdom di ketuai oleh Ratu Elizabeth II. Namun begitu, tidak semua ahlinya mengiktiraf Ratu Elizabeth II sebagai ketua negara. Negara-negara yang mengambilnya sebagai ketua negara dikenali sebagai Kerajaan Komanwel (Commanwealth Realm) dimana majoriti ahlinya adalah republik (negara yang diperintah oleh ketua yang dipilih oleh rakyatnya seperti president) dan sebahagian yang lain mempunyai rajanya yang tersendiri.

Pada mulanya ia dikenali sebagai Sukan Empayar British yang diadakan pada tahun 1930 di Hamilton, Ontario, Kanada. Kemudian namanya ditukar kepada Sukan Komanwel Dan Empayar British (1954), kemudian kepada Sukan Komanwel British (1970) dan seterusnya Sukan Komanwel (1978). 


Negara Komanwel



Kerajaan Komanwel

Terdapat juga beberapa buah negara yang telah meninggalkan Komanwel antaranya Ireland, Newfoundland, Zimbabwe dan Gambia. Pada tahun 1976, Negeria telah memulaukan Sukan Komanwel kerana New Zealand menyokong dasar apartied di Afrika Selatan. Seterusnya pada tahun 1986, 32 negara daripada 59 buah negara daripada benua Afrika, Asia dan Kepulauan Carribean telah memulaukan Sukan Komanwel kerana Perdana Menteri Britain ketika itu, Margaret Thather menyokong dasar apartied di Afrika Selatan. Pemulauan juga terjadi pada tahun 1974, 1982 dan 1990 kerana isu Afrika Selatan.

Malaysia juga pernah menjadi tuan rumah Sukan Komanwel pada tahun 1998 di Kuala Lumpur. Manakal untuk edisi tahun ini yang diadakan di Glasgow, Scotland Malaysia telah menghantar seramai 269 atlet dan pegawai. Daripada jumlah 179 orang atlet, 175 daripadanya adalah atlet elit, 5 atlet pelapis, 30 atlet luar Majlis Sukan Negara (MSN) dan 9 atlet paralimpik.


Glasgow, Scotland 23rd July-3rd August 2014

Clyde

Maskot Sukan Komanwel 2014, Clyde bukanlah sejenis haiwan seperti maskot-maskot sebelum ini tetapi sebaliknya adalah pokok bunga Thristle yang menjadi lambang Scotland dan nama Clyde pula adalah inspirasi daripada nama sungai yang mengalir di sekitar Glasgow.

Oleh itu marilah bersama-sama kita bersorak untuk pasukan Malaysia dan semoga sasaran pingat yang disasarkan dapat dicapai.

#GoTeamMalaysia!

Sumber: 
http://www.bharian.com.my/
http://ms.wikipedia.org/wiki/Sukan_Komanwel

4 comments: