Saturday 25 January 2014

Sebaceous Cyst #2

Assalamualaikum w.b.t..





Aku nak sambung sikit lagi entri berkaitan sebaceous cyst ni. Entri yang berkaitan boleh klik kat sini. Rupanya time tu doktor tak jahit lagi sebab selaputnya masih belum dibuang, hanya keluarkan isi nanah dan darahnya sahaja dulu. Luka tu memang tiap-tiap hari kena pergi cuci kat hospital/klinik yang berdekatan dengan rumah. Beberapa minggu sebelum puasa, masa pergi hospital buat follow up barulah doktor mintak masuk wad balik dalam masa seminggu lagi untuk buang selaputnya. Time tu aku yang temankan ayah ke hospital dan pada mulanya tak expect pun kena masuk wad balik. Lepas jumpa doktor kat unit SOPD, kami ke unit bius dan doktor kat situ menerangkan prosedu-prosedur macam mana ubat bius dimasukkan ketika pembedahan dilakukan. Dan Alhamdulillah seminggu lepas tu selaput cyst nya berjaya dibuang.

Tapi sebulan lepas tu, selepas raya, benjolan kat kepala ayah macam dah naik balik. Kebetulan seminggu lepas raya tu ayah ada appointment dengan doktor mengikut jadual yang dah ditetapkan. Time doktor tengok keadaan benjolan tu, doktor cakap macam dah naik balik dan terpaksa toreh sikit untuk keluarkan isinya yang macam dah ada semula. Aku tunggu kat luar bilik rawatan. Sebenarnya doktor tu bagi je masuk kalau nak tengok sebab just toreh sikit je, tapi memandangkan ada stafnya yang memberi pandangan yang semacam aku tunggu je la kat luar. =='

Alhamdulillah lepas keluarkan isi untuk kali ke tiga memang dah betul-betul ok dan harap dah tak berulang dah untuk masa-masa akan datang..


5 comments: